În "Swallowtail Butterfly", actriţa cu voce stridentă din "Picnic", Sato Miwa, joacă rolul unei prostituate (Glico) care ajunge star pop-rock. De fapt Sato Miwa, Chara pe numele ei de scenă, cântă şi în viaţa reală şi are peste zece albume înregistrate şi câteva hituri la mijlocul anilor ’90 în Japan. Nu e genul de muzică pe care o gust eu, piesele din film nici atât.
Cealaltă actriţă cu o partitură importantă în film, Ayumi Ito (Ageha) joacă un rol a cărui poveste e la fel de improbabilă: o fată care nu are nume rămâne orfană şi ajunge la un moment dat să conducă o bandă de copii care scot bani adevăraţi introducând bancnote false in aparate de schimb.
Dar, deşi încearcă să creeze un spaţiu coerent şi posibil, "Swallowtail Butterfly" nu are pretenţii documentare şi trebuie privit mai degrabă ca pe o poveste semi-fantastică, dintr-un timp neprecizat, compusă cu accent pe elementele vizuale. Filmat din mână, cu crop-uri şi zoom-uri neobişnuite, efecte glitch, scene scurte şi cu o editare excentrică, într-un stil ce începea să devină caracteristică a cinematografiei lui Iwai, "Swallowtail Butterfly" este mai degrabă viziune, decât realitate. În acest spirit, ar fi bine, în folosul filmului adică, dacă am încerca să atenuăm judecăţile ce ţin de veridicitate, probabilitate, naturaleţe şi chiar coerenţă.
Şi aici, ca şi în producţiile mai vechi ale regizorului, putem vorbi de
senzaţia de video-clip şi de atmosferă creată vizual. Aceată atmosfera poate fi scuza
pentru problemele pe care le putem găsi filmului sau motivul pentru care
să ne placă întregul. În această idee, putem accepta sau nu celelalte lucruri din spatele imaginilor: povestea maturizării
lui Ageha (omidă-fluture), existenţa oraşului Yen Town, posibilitatea lui şi
paralelele cu societatea japoneză contemporană, povestea trupei Yen Town Band,
a grupului de prieteni din jurul acestei trupe şi a barului numit desigur Yen
Town Club.
***
Sato Miwa (Chara) a scos, simultan cu lansarea producţiei cinematografice, un album muzical concept, "Montage", sub numele trupei din film, Yen Town Band. A fost un succes de vânzări şi topuri.
Pentru Ayumi Ito, rolul Ageha a fost începutul unei prodigioase cariere actoriceşti. Pentru acest rol a primit două premii din partea Academiei Japoneze de Film – "Best New Actress" şi "Best Supporting Actress".
Ca şi în cazul "Love Letter", în spatele
scenariului pentru "Swallowtail" stă o carte scrisă de Shunji
Iwai.
Continuare