despre/filme

Takeshi Kitano - Zatoichi (X)
Rating:


     Takeshi Kitano nu ÅŸi-a propus niciodată să facă un film de epocă. Cu atât mai puÅ£in unul având un personaj simbolic precum Zatoichi, pe care să-l joace chiar el. Rugat însă insistent de o veche prietenă (Madame Chieko Saito), a trebuit să accepte proiectul deÅŸi nu el îl iniÅ£iase. SituaÅ£ia s-a mai întâmplat doar la primul lui film, "Violent cop", început de Kinji Fukasaku, dar preluat de Kitano.

     Zatoichi este un personaj în jurul căruia, în Japonia, s-au construit o mulÅ£ime de filme ÅŸi seriale TV. Cele mai multe dintre aceste roluri au fost jucate de un singur actor, de-a lungul a aproape 30 de ani de carieră, Shintaro Katsu. ÃŽn aceste condiÅ£ii, pentru Kitano, să regizeze ÅŸi să-l joace pe "Zatoichi" era o sarcină cel puÅ£in delicată.

This project was offered to me by other people, so I feel I wasn't in the position of an artist, but more of an artisan. I was asked to create something, so I made it with the intention of pleasing those people. It wasn't my original project, but despite those constraints I tried to enjoy myself as much as possible and give my own twist to the character. (T.K. interview by Tom Mes)


     Takeshi a văzut "Zatoichi" ca pe un teren de joacă. Un mediu în care, respectând câteva reguli, poÅ£i construi liber. Åži acesta este meritul lui "Zatoichi-Kitano": păstrând atmosfera ÅŸi regulile de bază ale unei creaÅ£ii de epocă (perioada Edo), filmul e o construcÅ£ie diferită de tot ce s-a făcut înainte. Cu umor, puÅ£in parodic, puÅ£in (auto)ironic, dar apropiindu-se cu respect ÅŸi bine documentat de timpul evenimentelor ilustrate, "Zatoichi" se constituie într-o poveste aproape modernă despre lucruri foarte vechi.

În general nu-mi plac adaptările moderne după subiecte clasice - nici în film, nici în teatru, nici în muzică. Excepţiile sunt puţine, "Zatoichi" e printre ele şi, din punctul ăsta de vedere, e o reuşită. Dar, atenţie, Kitano nu face artă modernă, ci Enterteinment, distracţie nouă, una de bună calitate.


          p000300010009_vlcsnap-2011-01-19-17h39m47s197_rm.jpg

     Pentru asta, regizorul a ajustat puÅ£in imaginea consacrată a lui Zatoichi, iar povestea are mai puÅ£in legătură cu aventurile clasice ale eroului. Filmul se vede aÅŸadar foarte bine ÅŸi fără un background cultural în ceea ce priveÅŸte istoria personajului principal.


     Stilistic, există câteva particularităţi faţă de filmografia lui Kitano de până la acel moment. Lipsesc cadrele lungi ÅŸi fixe, camera este mult mai des în miÅŸcare, iar violenÅ£a este ceva mai arty faţă de cum o ÅŸtim din filmele lui cu Yakuza. ÃŽn plus, coloana sonoră nu mai este făcută de Joe Hisaishi. Kitano alege pentru prima oară să lucreze cu altcineva muzica de film. Åži desemnarea lui Keiichi Suzuki este una fericită.

     Cu tot respectul ÅŸi admiraÅ£ia pentru munca lui Joe Hisaishi la animaÅ£iile studiourilor Ghibli, eu cred că muzica lui în filmele lui Kitano a fost, de multe ori, puÅ£in paralelă cu acÅ£iunea, cu imaginile, cu filmul. Ca ÅŸi cum Hisaishi nu ar fi ÅŸtiut prea bine pentru ce anume făcea muzica. ÃŽntr-un fel, chiar acesta era ÅŸi cazul, căci, de multe ori, Kitano îi descria doar în câteva cuvinte acÅ£iunea filmului ÅŸi scenele unde avea nevoie de muzică.

p000300010009_keiichi suzuki.jpg

     Oricum ar fi, Zatoichi e un film în care muzica ÅŸi imaginea sunt în deplină concordanţă, unite aproape organic. Momente cum sunt cel în care patru ţărani dau cu sapa în ritmul muzicii, dansul paparudelor în ploaie sau cel în care constructorii unei case, mânuindu-ÅŸi uneltele, dau ritmul coloanei sonore sunt foarte reuÅŸite, originale ÅŸi speciale. Totul culminează cu stepul japonez din final.

     Fanii filmelor asiatice e posibil să ÅŸi-l amintească pe Keiichi din rolurile secundare făcute în câteva din filmele lui Shunji Iwai (Love Letter, Pikunikku, Swallowtail Butterfly).

K
eiichi Suzuki (soundtrack composer)



     Zatoichi este primul film în care Kitano aduce atâţia actori importanÅ£i, consacraÅ£i, ai scenei japoneze de film. Acest lucru era necesar pentru că, în ultimă instanţă, "Zatoichi" este un film clasic ÅŸi are nevoie de asemenea prezenÅ£e. Iată câteva dintre nume:
     Tadanobu Asano (Hattori Genosuke) este atât de cunoscut în filmul asiatic, dar ÅŸi printre cinefilii din toată lumea, încât nu are nevoie de nici o prezentare. O simplă enumerare a unora dintre cele mai cunoscute producÅ£ii în care a jucat e suficientă: Ichi the Killer, Electric Dragon 80.000 V, Gohatto, Shark Skin Man and Peach Hip Girl, Swallowtail Butterfly, Pikunikku, Maboroshi. ÃŽn interviuri, Kitano spune despre Asano că este un actor foarte talentat, dar că a fost distribuit în multe roluri nepotrivite lui. De gustibus!
     Ittoku Kishibe (Boss Inosuke Ginzo), veteran al cinematografiei japoneze, avea la timpul filmărilor pentru Zatoichi mai mult de 50 de producÅ£ii în care jucase - un actor foarte popular în Japonia.
     Alte nume mari: Akira Emoto - Tavern Owner Pops (ÅŸi el un monstru al cinematografiei japoneze, peste 30 de ani de carieră, 150 de filme), Michiyo Ookusu (mai puÅ£in cunoscută în afara continentului asiatic, altfel un nume popular).
     O parte din aprecierea pentru "Zatoichi" se datorează lor.

     Iată deci că, după "Dolls", un film serios, meditativ, contemplativ ÅŸi personal, Kitano se angajează într-un proiect cu un subiect popular, aproape comercial, un proiect ce nu-i aparÅ£ine, dar pe care îl personalizează într-un mod reuÅŸit. Aici stă, cred eu, meritul lui Kitano: în felul original în care a reuÅŸit să-ÅŸi apropie ÅŸi să trateze subiectul.
     Kitano filmează "Zatoichi", se distrează ÅŸi distrează. Filmul va fi cel mai mare succes de casă din filmografia regizorului de până la acel moment.


p000300010009_vlcsnap-2011-01-19-18h30m35s218_res_web.jpg


Continuare



contact@bjl.ro