





"I feel that Sonatine showed that he was tired of living... I could see some sort of frustration in him." (Joe Hisaishi)
În "Sonatine" stau semnele ce prevestesc actul de nebunie şi rebeliune care îi urmează: "Getting any?".
Precum personajul jucat de Kitano în "Sonatine", mafiotul Marukawa, care decide la final că a obosit de viaţa pe care o duce şi se împuşcă în cap – la fel, regizorul Kitano simte şi el nevoia unui manifest radical. Putem spune fără teamă de exagerare că, în "Getting any?", regizorul face expresia unei sinucideri artistice, formulare pe care chiar el o foloseşte într-un interviu.
În "Sonatine" putem ghici doar unele semne ale crizei, motivele însă vin mai din urmă. Explicaţiile sunt complexe şi delicate, greu de pătruns şi cuprins în trei rânduri aici. Voi încerca să schiţez totuşi câteva idei:
Takeshi Kitano e un om foarte voluntar!
A dovedit-o înainte de "Getting any?" în toate întreprinderile sale cinematografice:
- În "Violent cop" a încercat să-şi impună, ca actor, propriul program în faţa veteranului regizor Kinji Fukasaku; acesta nu a acceptat şi Takeshi a preluat el regia, schimbând filmul în mod esenţial şi introducând metode cam dubioase în ochii colaboratorilor.
- În "Boiling point" continuă modul original de lucru, dictează camera fixă în cadre minimaliste şi riguros controlate, lucreză editarea şi nu ţine cont de sfaturi cuminţi, fără teama eşecului comercial.
- Când vrea să ia o pauză de la obligaţiile impuse de compania de film îşi înfiinţează propria companie şi produce "A scene at the sea".
- Pentru a face "Sonatine" aşa cum vrea el e gata să strice complet relaţiile cu directorul executiv şi directorul casei producătoare.
Voluntarismul acesta este însă amestecat cu o doză de nebunie (căci dacă ar fi fost doar insistenţă şi răbdare am fi vorbit de un contabil). De aici aerul de nelinişte artistică, de căutare şi echilibristică pe care îl respiră regizorul Kitano.
Se pare însă că acest echilibru, pe care de altfel Kitano a ştiut întotdeauna să-l pună
subtil în discuţie, se rupe după Sonatine.
În viaţa de zi cu zi, obosit de contractele cu televiziunea şi deziluzionat de cariera de show-man şi comediant, sătul să aştepte recunoaşterea în cinema şi cu ceva probleme personale şi financiare, omul Takeshi începe să bea din ce în ce mai des. Trăieşte o perioadă de deznădejde şi dezamăgire.
Putem spune deci că "Getting any?" nu este doar filmul regizorului Takeshi Kitano, ci şi al crizei omului, actorului şi show-man-ului Beat Takeshi.
Pe de altă parte, în interviurile de mai târziu, Takeshi Kitano, când este întrebat despre acest film, nu face legătura cu dificultăţile sale din acea perioadă. Îl explică mai degrabă ca o satiră asupra propriei persoane, spune că "râde de râsul lui", face haz pe seama propriilor glume şi, aproape filosofic, prin extensie, spune că "râde de râs în general". Aşa o fi? Nu ştiu!
Iată ce se întâmplă de fapt în "Getting any?"
E vorba de un tip, Asao, virgin, care e obsedat să facă sex. Are 35 de ani, locuieşte cu bunicul şi e complet lipsit de experienţă. Asao, după un vis erotic, are însă o iluminare: dacă ar avea o maşină cool totul ar fi simplu. De aici începe o aventură absurdă în urmărirea fanteziei lui Asao. Maşina nu-l ajută aşa că încearcă un zbor la high-class, se gândea el că în serviciile incluse ar putea fi şi o partidă de sex. În acelaşi spirit, eşuează lamentabil în jefuirea unei banci, intră într-o bandă Yakuza, caută chiar să devină actor, imaginându-şi desigur că faima îi va înlesni rapid succesul sexual. Eşec total! Într-un final, cu ajutorul unui om de ştiinţă (Beat Takeshi) caută să devină invizibil. Schema reuşeşte şi Asao se uită acum la filme porno chiar din camera unde se produc, fără să fie văzut. Experimentul o ia însă repede razna şi tipul devine un fel de mutant, un om-muscă care zboară deasupra oraşului Tokyo terorizând populaţia. Autorităţile iau măsuri: strâng un căcat uriaş pe stadion ca să atragă omul-muscă. Asao cade în capcană: e plesnit şi turtit de rahat cu o mare paletă pentru muşte. Moare!
aşa începe ...
...aşa se termină
La scurt timp de
la finalizarea filmărilor pentru "Getting any?", Kitano are un accident grav.
Continuare