despre/muzica

Rock în anii 90 - 1990 - Genuri noi


  

     Sludge Metal este pentru Southern U.S. precum Grunge pentru Seatle, Techno pentru Detroit È™i Maneaua pentru Campia Romana – acolo a găsit teren propice È™i ceva de reprezentat. Sudul ăsta american are È™i el parte de câteva dintre caracteristicile altor „suduri”: a fost ceva mai intârziat în dezvoltare, mai rural, mai sărac È™i de aia i-a È™i plăcut să-È™i cânte suferinÈ›a - Blues-ul a apărut aici. Sludge e Blues-ul depresiei post-industriale.

     New Orleans, poate oraÈ™ul din sud cu cea mai solidă istorie È™i cultură muzicala, este reÈ™edinÈ›a unor trupe emblematice pentru sludge metal: Eyehategod È™i Crowbar, sau mai alternative-ele Down È™i Acid Bath. Când vorbim de precursori, putem aminti de Black Sabbath, Swans sau Melvins, dar primele trupe cu adevărat de gen au fost Eyehategod È™i Crowbar, ambele înființându-se pe la 1988. Eyehategod au avut un început mai puÈ›in frământat de schimbările de componență, aÈ™a că au ieÈ™it primii cu album: In the Name of Suffering, 1990. Albumul a apărut iniÈ›ial sub un label francez aproape necunoscut, Intellectual Convulsion, È™i a fost reeditat în 1992 de Century Media.



p000300000045_fotoPageI Hate God  - In the name of suffering_web.jpg

     Eyehategod: In the Name of Suffering – 6

     Raw, corrosive, heavy distorted, lethargic, sludgy guitars riffs. Hm, not riffs – sounds, guitar sounds! Altho really bad sound production. Altho kinda boring. That's Sludge Metal, Southern Sludge Metal. Debut album, pioneering and shit, 35 min.


    


***

    

     Dacă sudul apropiat costei de est avea Sludge-ul, depresiv, mâlos È™i coroziv, corespondentul muzical al sudului coastei de vest era o altă chestie nouă, Stoner Metal. Nu chiar la fel de slow, dar la fel de deep and hard, Stoner era în fond tot nevrotic, depresiv È™i dement, totuÈ™i diferit în manifestare, mai luminos, uscat, deÈ™ertic: Kyuss, Fu Manchu.
     Stoner e o treabă care a apărut la începutul anilor '90, e metal, dar e È™i blues rock, e sludgy, dar È™i psihedelic. Huge riffs & heavily distorted guitars, full, fuzzy & omnipresent bass, melodic & clear vocals. Putem să trecem la premergători ai genului mai multe trupe 70-iste, care au pus accept pe riff-urile ultra-heavy, super-distorted: Black Sabbath, Sir Lord Baltimore, Blue Cheer etc, dar asta nu ne spune mare lucru despre cum sunau trupe importante ale genului în anii 90: Kyuss, Monster Magnet. Stoner e un totuÈ™i un gen 90-ist, valorile È™i stilul sunt noi, „alternative”.
     AtenÈ›ie, numele È™i curentul au fost inventate mai tâtziu, nimeni nu È™tia de Stoner în 1990.


    

p000300000045_fotoPageKyuss - Sons of Kyuss_web.jpg

     Sons of Kyuss – Sons of Kyuss – 7

     Kyuss (se pronunță kai-uhs) este probabil cea mai importantă trupă Stoner Rock.
     ÃŽntr-un documentar despre trupele psychedelic-hard-rock underground americane din 70 până în 2007 („Such Hawks Such Hounds”, 2008) se vorbeÈ™te È™i despre ei. Este safe deci să spunem despre Stoner Rock că este un curent care a rămas în underground.
     ÃŽn România de la începutul anilor 90, în gaÈ™ca noastră de rockeri nu era nimeni care să È™tie de Kyuss sau de Stoner Rock. Stoner Rock de fapt nici nu exista ca gen pe vremea Kyuss. Kyuss cânta, dar nu È™tiau ce cântă. Câțiva critici, oameni de presă sau producători de studio vor descoperi curentul Stoner mult mai târziu, prin '97. AÈ™a se întâmplă uneori cu genurile astea, cineva le inventează după ce au apărut.
     ÃŽnainte de Kyuss au fost Sons of Kyuss, same members, different band name. Sons of Kyuss erau John Garcia (vocals), Josh Homme (guitar), Chris Cockrell (bass), Brant Bjork (drums). Trupa a început să activeze la sfârÈ™itul anilor 80 în Palm Desert, California.

     Sons of Kyuss au scos un self-titled demo în 1989, reluat apoi sub forma unui EP în 1990. Foarte originali, încă nesiguri È™i underground, neÈ™lefuit, totuÈ™i cu forță È™i groove. Vor urma albume mai bune, dar Sons of Kyuss, deÈ™i înregistrat È™i mixat amateurish, rămâne un debut bun, suficient de interesant È™i proaspăt ca să nu plictisească nici astăzi la o ascultare cap-coadă.


      

***



p000300000045_fotoPageAlice in Chains - Facelift_web.jpg

     Alice in Chains – Facelift – nota 6

     "Facelift" e primul album Alice in Chains, o trupă ce avea sa devină un nume important pentru zona Seatle sound, aka Grunge (vom vorbi despre gen în 1991, odată cu Nevermind). Alte doua viitoare nume mari ale genului debutasera deja: Nirvana cu "Bleach" in 1989, fără mare ecou, È™i Soundgarden, deja la al doilea album, "Louder Than Love" (1989), ceva mai populari, dar cu un succes de piață tot modest.

     Alice in Chains nu vor împinge nici ei genul în mainstream, dar pun umărul. Ajutat È™i de MTV, care transformă "Man in the Box" într-un hit, albumul lor va ajunge în primele 50 în topul Billboard 200 un an mai târziu.

     "Facelift" poate păcăli cu down tuned, distorted, sludgy guitars and a dirty ”grungy” voice, dar ritmul e simplu È™i direct, hard rock, iar riff-urile au ceva de rock and roll attitude, hair/glam style. Partida bateriei e simplă, chiar simplistă, dar se spune că bateristul (Sean Kinney) era accidentat la înregistrări, deci se poate scuza. Vocea/vocile, distincte È™i cu un stil aparte, sunt foarte prezente, omniprezente, aÈ™a că dacă cineva nu gustă maniera, nu are ieÈ™ire.


p000300000045_fotoPageBiohazard - Biohazard_web.jpg

     Biohazard – Biohazard – nota 6

     Biohazard's self titled debut album sună È™i se integrează în miÈ™carea crossover New York, cu tot cu elementele hip-hop. ÃŽÈ›i imaginezi videoclipurile lor pe un teren de basket părăsit sau intr-o zonă urbană de skateboarding, în versuri despre violenÈ›a urbană È™i droguri. Brooklyn e oraÈ™ul pe care-l cântă È™i nu o fac rău, însă nici excepÈ›ional. ProducÈ›ia albumului are ceva amatorish - nu neapărat o problemă, căci se potriveÈ™te cu genul.

     Hard-core e un gen vechi de metal, dar Biohazard, aÈ™a cum suna la începuturi, va deveni sursă de inspiraÈ›ie pentru trupe ce vor veni.

    

***

    

     Mai greu de catalogat, să le zicem post-hardcore.

     Fugazi – Repeater – 7

     (Post)Punk? (Post)Hardcore? Nu contează, rock de calitate.

     Helmet – Strap It On - 7
     Un sunet produs semiprofesional È™i minimal, o muzică inovativă, inspirată È™i cu nerv – Helmet erau la debut o trupă greu de categorisit.
     Helmet È™i Fugazi ar fi putut fi pe acelaÈ™i afiÈ™ în 1990, muzicile lor fiind apropiate conceptual È™i stilistic.

     Bewitched - Brain Eraser – nota 7
     Dacă explorezi planeta rock venind dinspre zona mainstream a media, Bewitched e pe partea invizibilă È™i e uÈ™or de ratat. Albumul lor merită pomenit aici pentru că e mai mult decât interesant, inovativ È™i singular, e enjoyable. Ar fi fost bine să fie È™i ceva mai elaborat.

    


    

contact@bjl.ro