





Vinyl Edition, 2xLP
DISC1
part1:
A1 Ginger Folorunso Johnson – Egyptian Bint Al Cha Cha (3:32)
A2 Young Tiger – African Dream (3:10)
A3 Dorothy Masuka – Zoo Lake (2:23)
A4 Lord Kitchener – Rock N Roll Calypso (2:55)
A5 Cab Kaye – Don’t You Go Away (2:18)
part2:
B1 Shake Keane – Mambo Indio (2:38)
B2 Lord Kitchener – Alphonso In Town (3:21)
B3 Eric Hayden – Give Her The No. 1 (2:41)
B4 Enoch & Christy Mensah – Dakuku Dum (3:25)
B5 Dorothy Masuka – Khauleza (2:25)
DISC2
part1:
C1 Lord Kitchener – Is Trouble (3:33)
C2 Victor Coker – Ilu Oyinbo Dara (3:03)
C3 Young Growler – V For Victory (3:11)
C4 The African Messengers – Highlife Piccadilly (3:10)
C5 Cab Kaye – Everything Is Go (3:17)
part2:
D1 Young Tiger – Chicken & Rice (2:51)
D2 Nat Atkins – Darling Don’t Say No (3:11)
D3 Lord Kitchener – Piccadilly Folk (2:46)
D4 Ginger Folorunso Johnson – African Jazz Cha Cha (2:52)
Total Time: 44:39
Label: Honest Jon's Records
Puţină istorie ...
În anii de după cel de-al doilea război mondial, în Europa s-a resimţit lipsa mâinii de lucru. Marea Britanie avea şi ea deficit, în special pentru treburile care nu necesitau calificare sau la care era suficientă o pregătire minimă.
La sfârşitul anilor ’40 acest necesar a fost parţial acoperit în UK de cei aproximativ 150.000 de polonezi încurajaţi să se stabilească aici. Construită încă din anii războilui, relaţia apropiată dintre Polonia şi Marea Britanie a înlesnit înţelegerea.
Iniţial, guvernul britanic a încercat să aducă forţă de muncă de pe continent (au mai venit şi ceva italieni) şi să evite imigraţia din ţările de margine ale imperiului, aflat atunci în destrămare. În final, nevoia i-a obligat să privească şi mai departe şi, cum mulţi soldaţi ai armatei britanice veneau din insulele arhipelagului Caraibe, din ţări aflate atunci sub Imperiul Britanic (West Indies), tot aici s-au gândit oficialităţile să-şi caute rezolvarea problemelor cu mâna de lucru.
Astfel, pe 22 iunie 1948, nava "Empire Windrush" acostează în portul Tilbury (pe Tamisa, în apropiere de Londra), aducând primul mare grup de imigranţi caraibieni, marea majoritate din Jamaica şi Trinidad. Acest eveniment va rămâne în istoria modernă britanică drept un simbol pentru începutul imigraţiei caraibiene şi a influenţei acesteia asupra Marii Britanii în anii de reconstrucţie de după cel de-al doilea război mondial.
Ajunşi în Londra, aceşti imigranţi vor începe să-şi alcătuiască comunităţilor lor, să-şi caute de lucru, să se adapteze la noul mediu, în final să-şi cânte noua situaţie, amestecându-şi tradiţia muzicală cu influenţele locale.
"Empire Windrush", the Passengers
Ceva muzică...
Nava "Empire Windrush" avea la bord trei dintre muzicienii ce apar pe cele patru compilaţii "London is the place for me": Lord Kitchener, Lord Beginner şi Mona Baptiste, toţi originari din Trinidad şi exponenţi ai Calypso music.
Primul volum "London Is The Place For Me" se ocupă
exclusiv de muzica imigranţilor din West Indies: "Trinidadian Calypso in London, 1950-1956".
Cel de-al doilea este împărţit de caraibieni cu muzicieni din vestul Africii – "Calypso Kwela Highlife and Jazz from Young Black London" (o singură excepţie, Gwigwi Mrebi – Africa de Sud).
Al treilea volum e dedicat nigerianului Ambrose Adekoya Campbell şi trupelor lui de afro-jazz.
În sfârşit, compilaţia mea favorită, "London Is the Place for Me 4 - African Dreams And The Piccadilly High Life" este alcătuita din piese Calypso (Caraibe) şi vest-africane (Nigeria, Ghana), cu o excepţie, Dorothy Masuka (Zimbabwe).
"Calypso" este un stil de muzică afro din Caraibe, originară din Trinidad, cântată adesea la carnavalurile locale şi având influenţe africane (vezi sclavii aduşi aici din Africa începând cu sec. XII), dar şi europene, din partea marilor colonizatori: Anglia, Franţa, Spania. Reprezentanţii acestui stil pe "London Is the Place for Me - Vol.4" sunt: Lord Kitchener, Eric Hayden, Shake Keane, Young Growler, Young Tiger.
"Highlife" şi alte muzici afro–jazzy din vestul Africii sunt genurile ce completează cealaltă jumătate a compilaţiei. Reprezentaţii acestora:
din Ghana – Cab Kaye, Enoch & Christy Mensah.
din Nigeria – Ginger Folorunso Johnson, Victor Coker, Nat Atkins
Excepţia, Dorothy
Masuka, vine din sudul Africii, e născută în Zimbabwe (atunci Southern Rhodesia)
şi ne cântă "Kwela" – afro-jazz music cu rădăcini în Africa de Sud şi influenţe
Malawi.
Lord Kitchener
Per total vorbim
despre o muzică lejeră, bucuroasă, simplă şi directă, de o oarecare inocenţă, privind
acum de la distanţa ce ne desparte de vremea la care era în vogă, mijlocul
anilor ’50.
Volumul 4 e totuşi ceva mai complex, cu orchestraţii mai elaborate decât pe celelalte compilaţii, parcă şi mai divers. Judecate critic/cinic, unele piese pot părea convenţionale, făcute după reţetă şi cam simpliste. Încercaţi deci mai mult să ascultaţi şi să vă bucuraţi, decât să criticaţi. E de zâmbit, nu de analizat.
Cum se ascultă: ca muzică de background când ştergem praful de pe plantele din balcon sau când facem orice altă trebăluiala măruntă prin casă.
Pentru cine are curte, o masă afară sub boltă, o pungă de seminţe, un rebus si un pahar aburit de bere aşezate peste muzica asta garantează timp frumos în orice duminică pe la prânz.
Definiţie: "African Dreams And The Piccadilly High Life" - muzică de pick-up pentru bunicii din noi.
CONCURS: cui îi place dă 5 beri la el în curte.
Sample:





