despre/muzica

Instytut Las(2002)-Robotobibok(Polonia)(Jazz Rock)

Rating:

1. Solina (6:28)
2. Wymiana Tlenu Na Stacji Mir (5:53)
3. Grzybiarz (7:03)
4. Vcs* (0:39)
5. Robot (1:43)
6. Muzyka Do Filmu (5:26)
7. Instytut Ruperta S. (8:00)
8. Vcs** (0:18)
9. Pomiar Czasu (3:07)
10. O Czym SzumiÄ… Wierzby (8:11)
11. Łódź Podwodna (11:25)

Total Time: 58:13

Label: Vytvornia OM

Line-up / Musicians:
   Artur Majewski – trumpet 
   Adam Pindur – saxophone, Moog synthesizer
   Marcin Ożóg – acoustic bass
   Maciek BÄ…czyk – guitar, ARP Odyssey synthesizer
   Kuba Suchar – drums


       Se poate face întotdeauna o discuÅ£ie interesantă despre sursele unui album bun:
de unde vine, cum a fost posibil, ce l-a anunţat. Există însă albume care reuşesc să se distanţeze atât de tare de atmosfera în care au apărut, încât simţi că explicaţiile "istorice" nu mai sunt suficiente. De exemplu, în cazul acestui album, eu cred că lămuririle legate de dezvoltarea jazz-ului în general în Polonia post-comunistă şi în special cele legate de al doilea val al fenomenului Yass, nu sunt suficiente pentru a circumscrie evenimentul "Instytut Las".


     Dincolo de lumea noastră există o infinitate de alte lumi, fiecare cu dimensiunile ei, complet diferite de ceea ce cunoaÅŸtem ÅŸi ne putem imagina noi. Câteodată, un artist reuÅŸeÅŸte să-ÅŸi depăşească condiÅ£ia umană ÅŸi ne poate aduce în faţă ceva suficient de puternic pentru a ne sugera o "altă lume". Nu ÅŸtiu ce face ca un artist să reuÅŸească acest lucru extraordinar, dar ÅŸtiu că muzica de pe al doilea album al trupei Robotobibok nu vine doar din cultura jazz-ului polonez.


     Primele semnale mai puternice despre manifestări extraterestre pe teritoriul Poloniei au apărut în anul 1998 în Gdynia. ÃŽmpreună cu GdaÅ„sk ÅŸi Sopot, Gdynia formează zona urbană Trójmiasto (Tri-City) aflată pe coasta Mării Baltice, în nordul Poloniei.

     Pentru mai multe amănunte, culegem din presa vremii declaraÅ£ia martorului Ryszard Tymon TymaÅ„ski: "în noaptea dintre 18 ÅŸi 19 ianuarie (1998), în jurul orei 23.30 mă deplasam cu maÅŸina proprietate personală spre ieÅŸirea din oraÅŸ, către Sopot. După intersecÅ£ia cu Wilcopolska am văzut în aer un obiect luminos semisferic care se miÅŸca foarte rapid ÅŸi în zig-zag. MiÅŸcările se făceau atât în plan vertical cît ÅŸi orizontal, aparent haotic ÅŸi cu viteză foarte mare. Am oprit maÅŸina ca să pot privi mai atent dar, de teamă, nu am coborât. Totul a durat aproximativ 2 minute, cu momente în care obiectul nu se mai vedea deloc ...".

     Este doar un fragment din multele declaraÅ£ii date atunci în presă sau către poliÅ£ie, dar conÅ£ine în esenÅ£ial mesajul altor zeci de locuitori ai oraÅŸului Gdynia. De fapt, au fost atât de multe astfel de declaraÅ£ii ÅŸi chiar telefoane către postul de radio local, încât, a doua zi, Institutul Meteorologic a dat un comunicat în care se arăta că, pe fondul viscolului puternic din zonă, s-au produs descărcări electrice speciale, un fenomen rarisim dar cunoscut – nimic însă despre obiectul neidentificat.


     După 1989, în primii anii de postcomunism, în Polonia, ca în majoritatea ţărilor din vechiul bloc comunist, în pofida deschiderii culturale, realitatea socială ÅŸi economică precară a pus în dificultate piaÅ£a muzicală. Cu o excepÅ£ie pentru ei: Jazzul, unde accesul la informaÅ£ie nu a dus la mimetism, ci la dezvoltare. Åži cum de multe ori dezvoltarea vine din schimbare, fenomenul cu cel mai mare impact în muzica de jazz din Polonia anilor 90 s-a chemat Yass. A nu se înÅ£elege că înainte nu exista o comunitate artistică puternică. Exista, dar accentul se punea pe tehnica interpretării mai mult decât pe vitalitatea compoziÅ£iei. Yass-ul pune prospeÅ£imea ÅŸi bucuria interpretării alături de efervescenÅ£a ideilor compoziÅ£ionale înaintea corectitudinii ÅŸi rigurozităţii excesive, a tehnicităţii blocate în forme academice.

     Motorul începutului acestui al doilea val Yass (idei asemănătoare s-au manifestat ÅŸi la începutul anilor '80) a fost trupa Milosc, din care a făcut parte mai târziu ÅŸi pianistul Leszek Mozdzer – îl ÅŸtiÅ£i, a fost la Gărâna în 2008 împreună cu Lars Dannielson, dar ÅŸi pe la BucureÅŸti, de mai multe ori. Alte trupe din nucleul tare al acestei miÅŸcări au fost: Maestro Trytony, Loskot, Arhythmic Perfection, Inzynier Kaktus, Paralaksa, Scianka. Spre sfârÅŸitul anilor 90, acest nucleu începe să-ÅŸi piardă caracterul compact, căpătând noi direcÅ£ii, astfel încât Robotobibok apare la timp pentru a profita atât de efervescenÅ£a creativă a descoperirii cât ÅŸi de experienÅ£a unui fenomen artistic de acum copt, matur.


     Robotobibok vine din alăturarea a doua cuvinte, internaÅ£ionalul “robot” ÅŸi polonezul “obibok”, care se traduce aproximativ ca buzzing / drone. Trupa s-a înfiinÅ£at în 1998 ÅŸi a scos primul album relativ repede, în 2000, la propria casă de discuri "Vytvornia OM" (Technology in service of meditation). Pentru un album de debut, "Jogging" e suficient de bun cât să ne dăm seama că avem de-a face cu o trupă solidă, aflată încă în căutarea direcÅ£iei, dar stăpână pe mijloacele de exprimare ÅŸi cu idei originale. E destul de departe însă de ceea ce avea să urmeze ÅŸi nu sugereză dimensiunile celui de-al doilea album, "Instytut Las".

     "Instytut" a apărut mai întâi în ediÅ£ie limitată în anul 2002, apoi în ediÅ£ie de serie, în 2003. Inima albumului se află în secÅ£iunea ritmică post-jazz, în stilul original, cascadat, al percuÅ£iei ÅŸi linia puternică de bass. Trompeta ÅŸi saxofonul subliniază ritmul ÅŸi adaugă melodie, însă cu puÅ£ine ÅŸi scurte intervenÅ£ii solistice. Peste toate astea, clapa ÅŸi un strat de sunete electronice analogice cu efect original ÅŸi halucinant, “Robot” = Moog synthesizer + ARP Odyssey synthesizer. Chitara, folosită mai mult pentru efecte dar suficient de putenică încăt să adauge imaginii de ansamblu doua coaie.
     Rezultatul final evocă o atmosferă post-jazz / post-rock ÅŸi primele experimente electroacustice ale anilor ‘70. Ne aflăm deci ÅŸi în trecut ÅŸi în viitor, ÅŸi în Polonia ÅŸi în “altă lume”. Este vorba de un spaÅ£iu complet original, întreg, unitar, cu legi proprii, coerent si distinct. Bine aÅ£i venit la “Instytut Las”!

Cum se ascultă: nu se ascultă, se experimentează.

Definiţie: este conturul muzical al unei nave extraterestre poloneze retro.

Sample:

Rating:

p000300000003_sample_wymiana tlenu na stacji MIR

Discography:

2000 – Jogging (Vytvornia OM) (Album)
2002 – Instytut Las (Vytvornia OM) (Album)
2004 – Nawyki Przyrody (Vytvornia OM) (Album)


link:
http://www.culture.pl/en/culture/artykuly/es_wspolczesny_jazz_w_polsce



contact@bjl.ro